Jeg har vært på brukshundkurs med min 2 år gamle Akari, en utfordring for fører og instruktør - og kjempegøy!! Vi skulle lære å gå spor, noe jeg ikke har vært borti tidligere i det hele tatt. Akari går jo gjerne sine egne spor, men målet var å kunne styre hvilke spor som hun skal følge.
Vi møttes i Bardu på Altevann Villmarkssenter, 23 førere, 4 instruktører og rundt 35 hunder.
Alle ble møtt velkommen, og det var stor variasjon blant både hunder og førere. Schæfer, cocker, springer, tervueren, lapphund, cairn terrier, bokser, australsk gjeter, riesen, golden, bauceron, akita; menn, kvinner; unge, gamle; store biler, små biler. Et sammensurium av erfaring og lærelyst.
Det ble gitt innlæring i:
Spor - hvor hunden skal gå med nesa i bakken, markere gjenstander (dvs. i innlæringen hundens leke, kanskje lagt på toppen av noen biter lever) og følge et spor som er gått av et menneske.
Rundering - hvor hunden på overvær (altså med nesa snusende opp i lufta) skal finne gjenstander eller mennesker, slengt ut over et markert og godt overtrampet område.
Appell - ulike lydighetsøvelser som brukes om man går brukskonkurranse, men som vi alle kan nyte godt av i vårt daglige hundeliv. Lineføring (uten at jeg henger etter som et slips), fri ved fot, apportering (henting og bringing av gjenstander), hopp over hinder, sitt, ligg, stå og felles dekk (det er flott å se på når hunden din ligger så pent og rolig med mange andre hunder rundt seg).
Vi ble delt inn i små lag à 5 stk. pr. instruktør. Vi ble fordelt utfra hva vi ville lære og hva vi og hundene våre kunne fra før. Laget mitt var sammensatt av schæfer, cocker, springer, lapphund og min egen akita. Vi skulle lære spor, noe de færreste av oss hadde vært bort i tidligere. Vi skjønte raskt at hundene våre var forskjellige; både når det gjaldt motivasjon, gjenstandsinteresse, sporoppsøking. Det krevdes ulike taktikker på de fleste, noe som var meget lærerikt for oss som førere. Heldigvis fikk vi alle både medgang og motgang, noe som utviklet vår kreativitet for å finne veien videre. I hovedsak besto uka av praktisk arbeid ute i feltet, med sporutlegging, venting, sporgåing, sosialt samvær og store lærerike diskusjoner rundt den enkeltes hund (og fører !.